تبلیغات
پیام قرآن

پیام قرآن
با قرآن تا بهشت 



شناخت قرآن ؛ زبان شناسى قرآن


چرا در برخى از سوره هاى قرآن«اللّه» بسیار زیاد به كار رفته و در برخى سوره‌ها كمتر؟ مثلاً:سوره«طه» و سوره «حج» از نظر تعداد صفحات تقریباً مساویند ـ هر یك ده صفحه ـ ولى در سوره حج، هفتاد و پنج بار لفظ «اللّه» تكرار شده و در سوره طه تنها شش بار این لفظ به كار رفته است و در عوض در سوره طه چهار بار لفظ «رحمان» به كار رفته كه در سوره حج ، اصلاً به كار نرفته است.

شناخت قرآن ؛ زبان شناسى قرآن

چرا در برخى از سوره هاى قرآن«اللّه» بسیار زیاد به كار رفته و در برخى سوره‌ها كمتر؟ مثلاً:سوره«طه» و سوره «حج» از نظر تعداد صفحات تقریباً مساویند ـ هر یك ده صفحه ـ ولى در سوره حج، هفتاد و پنج بار لفظ «اللّه» تكرار شده و در سوره طه تنها شش بار این لفظ به كار رفته است و در عوض در سوره طه چهار بار لفظ «رحمان» به كار رفته كه در سوره حج ، اصلاً به كار نرفته است.
سوره مریم اگر چه از سوره حج كوچكتر است و تقریباً سه چهارم آن است؛ولى تنها هشت بار لفظ«اللّه» را در خود جاى داده است؛ اما در عوض شانزده بار لفظ«رحمان» در آن به كار رفته است و ركورد دار است و هیچ سوره‌اى به پاى آن نمى رسد.
اگر سوره توبه را نیز در فهرست مقایسه‌اى خود بیاوریم،نتیجه‌ها جالبتر مى شود؛ زیرا سوره توبه اگر چه بیست و یك صفحه است و تقریباً دو برابر سوره طه و از مجموع طه و مریم كمى بیشتر است؛ ولى تعداد كلمه«اللّه» هاى آن حدود صد و هفتادتاست، حدوداً ده برابر مجموع كلمه«اللّه» هاى آن دو سوره است و اصلاً لفظ«رحمان» در سوره توبه و سوره حج یافت نمى شود.
از هشت باركلمه«اللّه» به كار رفته در سوره مریم سه تاى آن«من دون اللّه» مى باشد كه در واقع بار معنایى عبارت روى این كلمه نیست،لذا مورد بحث قرار نمى دهیم. و تنها به این نكته اشاره مى كنیم كه چون مسیحیان و یهودیان، تعبیرهاى دیگرى از خداوند داشتند و لفظ«اللّه» در نزد آنان شناخته شده نبود،قرآن این لفظ را در آن داستان به كار نبرده،مگر از زبان حضرت عیسى «انى عبداللّه» و….
اما در سوره توبه و حج كه مخاطبش مردم مكه بودند،لفظ«اللّه» را مى شناختند و نامه‌هایشان با «بسمك اللهم» شروع مى شد و اگر از آنان پرسیده مى شد؛ زمین، آسمان و … را چه كسى آفریده، مى گفتند:«اللّه».1
پس لفظ «اللّه» در نزدشان شناخته شده بود و در مقابل«رحمان» را نمى شناختند به گونه‌اى كه وقتى به آنان گفته شد؛ براى «رحمان» سجده كنید،‌گفتند:«رحمان» چیست؟
«و اذا قیل لهم اسجدوا للرحمن قالوا و ما الرحمن… و زادهم نفورا؛و چون به آنان گفته شود براى [خدای] رحمان سجده كنید مى گویند«رحمان» چیست؟ … و بر رمیدنشان مى افزاید».(سوره فرقان، ایه 60)
آنگاه قرآن نیز براى این افراد اصلاً لفظ«رحمان» را به كار نبرد و الفاظ مناسب با فهم و طبعشان را به كار برد.

نتیجه:

1. قرآن نه تنها در بیان معارف خویش لفظ‌هاى استعمال شده در بین مردم حجاز را به كار برده؛ بلكه براى بیان عقاید اقوام دیگر نیز از الفاظ متداول در نزد همان اقوام استفاده كرده است.
2. قرآن از زبان حضرت عیسی«انى عبداللّه»2 یا «و ان اللّه ربى و ربكم»3 را به كار برد تا روشن سازد اگر چه مردم لفظ‌هاى دیگرى را به كار مى برند؛ ولى حقیقتى كه حضرت عیسی(ع) دنبال آن بود همان«اللّه» ذات داراى همه كمالات بود.
3. اینكه برخى از دانشمندان غربى مى گویند: نمى توان بین قرآن و انجیل یا قرآن و تورات مقایسه كرد و برترى یكى بر دیگرى را یافت؛ زیرا كه هر یك زبان و ادبیات خاص خود را دارند، نظیر شعر سعدى و شعر حافظ كه هر یك ویژگى خودشان را دارند. این مقایسه و مطلب درست نیست؛ زیرا قرآن در هنگام بیان قصه‌هاى انبیاى هر قوم، زبانشان، كلماتشان و اصطلاحات همان قوم را مطرح ساخته‌است. بنابراین جملاتش نظیر شعرهاى سعدى و حافظ نیست كه در دو قالب و دو سبك جدا باشد؛ بلكه در همان قالب كتاب‌هاى پیشین سخن گفته؛ اما برترى هایى دارد كه این كتاب را«مهیمن» و داراى سیطره بر آنها قرار داده است.

پى نوشتها:

1.سوره عنكبوت آیه 61 و 63،سوره لقمان ایه 25،سوره زمر ایه 38 و سوره زخرف ایه 87.
2. سوره مریم، آیه 30 .
3. سوره مریم، آیه 36.

منبع :بشارت ، خرداد و تیر 1384، شماره 47
احمد عابدینى




طبقه بندی: قرآن شناسی،
برچسب ها: قرآن شناسی، زبان قرآن،
[ پنجشنبه 22 فروردین 1392 ] [ 07:37 ق.ظ ] [ محمد جواد مهران منزه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

پیام قرآن سعی دارد پیامهای زیبای قرآن كریم را به گوش مخاطبین برساند و گامی كوچك در جهت آشنایی با آموزه های قرآن كریم بردارد. به امید موفقیت و پیروزی همه جویندگان راه صداقت و رستگاری
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :