تبلیغات
پیام قرآن

پیام قرآن
با قرآن تا بهشت 




((آیة الكرسى)) یكى ا ز مهمترین آیات قرآن !
در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس كه از پیامبرگرامى اسلام (ص) نقل شده است كه از ابى بن كـعـب سـؤال كـرد و فـرمود: كدام آیه برترین آیه كتاب اللّه است ؟عرض كرد: اللّه لا اله الا هوالحى الـقیوم ، پیامبر(ص) دست بر سینه او زد و فرمود:دانش بر تو گوارا باد، سوگند به كسى كه جان مـحـمد(ص) در دست اوست این آیه داراى دو زبان و دو لب است كه در پایه عرش الهى تسبیح و تقدیس خدا مى گویند.
در حدیث دیگرى از امام باقر(ع) آمده است : ((هر كس آیة الكرسى را یكباربخواند، خداوند هزار امر نـاخـوشـایـنـد از امـور نـاخوشایند دنی، و هزار امر ناخوشاینداز آخرت را از او برطرف مى كند كه آسانترین ناخوشایند دنی، فقر، و آسانترین ناخوشایند آخرت ، عذاب قبر است)).
تفسیر: ابتدا از ذات اقدس الهى و مساله توحید و اسماحسنى و صفات اوشروع مى كند مى فرماید: ((خداوند هیچ معبودى جز او نیست)) (اللّه لا اله الا هو).
((اللّه)) نـام مـخـصوص خداوند و به معنى ذاتى است كه جامع همه صفات كمال و جلال و جمال است.
سپس مى افزاید: ((خداوندى كه زنده و قائم به ذات خویش است وموجودات دیگر عالم ، قائم به او هستند)) (الحى القیوم).
بـدیهى است كه حیات در خداوند حیات حقیقى است چرا كه حیاتش عین ذات و مجموعه علم و قدرت اوست نه همچون موجودات زنده در عالم خلقت كه حیات آنها عارضى است لذا پس از مدتى مى میرند!.
امـا در خداوند چنین نیست چنانكه در آیه 58 سوره فرقان مى خوانیم : ((توكل بر ذات زنده اى كن كه هرگز نمى میرد)).
سپس در ادامه آیه مى افزاید: ((هیچ گاه خواب سبك و سنگین او را فرانمى گیرد)) و لحظه اى از تدبیر جهان غافل نمى شود (لا تاخذه سنة ولا نوم).
((سنة)) خوابى است كه به چشم عارض مى شود، اما وقتى عمیقتر شد و به قلب عارض شد ((نوم)) گـفته مى شود این جمله اشاره به این حقیقت است كه فیض و لطف تدبیر خداوند دائمى است ، و لحظه اى قطع نمى گردد.
سـپـس بـه مالكیت مطلقه خداوند اشاره كرده مى فرماید: ((براى اوست آنچه در آسمانها و زمین است)) (له ما فى السموات وما فى الا رض).
و این پنجمین وصف از اوصاف الهى است كه در این آیه آمده ، زیرا قبل از آن اشاره به توحید و حى و قیوم بودن ، و عدم غلبه خواب بر ذات پاك او شده است.
نـاگفته پیداست توجه به این صفت كه همه چیز مال خداست اثرتربیتى مهمى در انسانها دارد زیرا هـنـگـامـى كـه بـدانـنـد آنـچـه دارنـد از خـودشـان نـیـسـت وچـنـد روزى بـه عـنـوان ـگاـن عـاریـت یـاامانت به دست آنهاسپرده شده این عقیده بطور مسلم انسان رااز تجاوزبه حقوق دیگران و استثمار و استعمار و احتكار و حرص و بخل و طمع باز مى دارد.
در شـشـمین توصیف مى فرماید: ((كیست كه در نزد او جز به فرمانش شفاعت كند)) (من ذاالذى یشفع عنده الا باذنه).
در واقع با یك استفهام انكارى مى گوید هیچ كس بدون فرمان خدا نمى توانددر پیشگاه او شفاعت كند.
در باره ((شفاعت)) در ذیل آیه 48 سوره بقره بحث كردیم.
در هفتمین توصیف مى فرماید: ((آنچه را پیش روى آنها (بندگان) و پشت سرآنهاست مى داند و از گذشته و آینده آنان آگاه است)) (یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم).
و بـه این ترتیب پهنه زمان و مكان ، همه در پیشگاه علم او روشن است پس هركار ـحتى شفاعت ـ باید به اذن او باشد.
در هـشـتـمین توصیف ، مى فرماید: ((آنها جز به مقدارى كه او بخواهد احاطه به علم او ندارند)) و تـنـها بخش كوچكى از علوم را كه مصلحت دانسته در اختیاردیگران گذارده است (ولا یحیطون بشى من علمه الا بماشا).
و به این ترتیب علم و دانش محدود دیگران ، پرتوى از علم بى پایان اوست.
از جمله فوق دو نكته دیگر نیز استفاده مى شود: نخست این كه هیچ كس ازخود علمى ندارد و تمام علوم و دانشهاى بشرى از ناحیه خداست.
دیـگـر ایـن كـه خـداونـد مـمـكن است بعضى از علوم پنهان و اسرار غیب را دراختیار كسانى كه مى خواهد قرار دهد.
در نـهـمین و دهمین توصیف مى فرماید: ((كرسى (حكومت) او آسمانها وزمین را دربر گرفته و حفظ و نگاهدارى آسمان و زمین براى او گران نیست)) (وسـع كرسیه السموات والا رض ولا یؤده حفظهما).
به این ترتیب حكومت و قدرت پروردگار همه آسمانها و زمین را فراگرفته وكرسى علم و دانش او به همه این عوالم احاطه دارد و چیزى از قلمرو حكومت ونفوذ علم او بیرون نیست.
حـتـى از پـاره اى از روایـات استفاده مى شود كه كرسى به مراتب از آسمانها وزمین وسیعتر است چـنـانـكـه از امـام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: ((آسمانها و زمین دربرابر كرسى همچون حلقه انـگـشـتـرى است در وسط یك بیابان و كرسى در برابرعرش همچون حلقه اى است در وسط یك بیابان)) البته هنوز علم و دانش بشرنتوانسته است از این معنى پرده بر دارد.
و در یـازدهـمـین و دوازدهمین ، توصیف مى گوید: ((و اوست بلندمقام وباعظمت)) (وهو العلى العظیم).
و خداوندى كه عظیم و بزرگ است و بى نهایت هیچ كارى براى او مشكل نیست و هیچ گاه از اداره و تدبیر جهان هستى خسته و ناتوان و غافل و بى خبرنمى گردد و علم او به همه چیز احاطه دارد.
قابل توجه این كه آیة الكرسى برخلاف آنچه مشهور و معروف است همین یك آیه بیشتر نیست.
آیـه 256ـ شـان نزول : مردى از اهل مدینه به نام ((ابوحصین)) دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدینه كالا وارد مى كردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت كردند، آنها هم سخت تحت تاثیر قرار گرفتند.
((ابـوحصین)) از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر(ص) اطلاع داد و ازحضرت خواست كه آنـان را بـه مـذهـب خـود بـرگـردانـد و سـؤال كرد آیا مى تواند آنان رابا اجبار به مذهب خویش بـازگرداند؟ آیه نازل شد و این حقیقت را بیان داشت كه :((در گرایش به مذهب اجبار و اكراهى نیست)).
تـفسیر: آیة الكرسى در واقع مجموعه اى از توحید و صفات جمال و جلال خدا بود كه اساس دین را تـشـكیل مى دهد، و چون در تمام مراحل با دلیل عقل قابل استدلال است و نیازى به اجبار و اكراه نـیـست دراین آیه مى فرماید: ((در قبول دین هیچ اكراهى نیست (زیرا) راه درست از بیراهه آشكار شده است)) (لا اكراه فى الدین قد تبین الرشد من الغى).
ایـن آیـه پـاسـخ دنـدانـشكنى است به آنها كه تصور مى كننداسلام دربعضى ازمواردجنبه تحمیلى و اجبارى داشته و با زور و شمشیر و قدرت نظامى پیش رفته است.
سـپـس به عنوان یك نتیجه گیرى از جمله گذشته مى افزاید: ((پس كسى كه به طاغوت (بت و شیطان و انسانهاى طغیانگر) كافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محكمى دست زده است كه گسستن براى آن وجود ندارد (فمن یكفربالطاغوت ویؤمن باللّه فقداستمسك بالعروة الوثقى لا نفصام لها).
و در پایان مى فرماید: ((خداوند شنوا و داناست)) (واللّه سمیع علیم).


طبقه بندی: معلومات قرآنی،
[ سه شنبه 31 اردیبهشت 1392 ] [ 09:40 ق.ظ ] [ محمد جواد مهران منزه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

پیام قرآن سعی دارد پیامهای زیبای قرآن كریم را به گوش مخاطبین برساند و گامی كوچك در جهت آشنایی با آموزه های قرآن كریم بردارد. به امید موفقیت و پیروزی همه جویندگان راه صداقت و رستگاری
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :